tiistai 19. toukokuuta 2026

Neulematka Gotlantiin

Anki ( Ullrike by Anki) järjesti matkan Gotlantiin ja matkaan lähti 40 neulojaa! Turusta Tukholmaan ja sieltä Wikströms Busstrafik bussilla Nynäshamniin ja laivalla yli Visbyhyn. 


 

Majoituttiin Scandic Visbyssä. Torstai-iltana olin matkustamisen jäljiltä niin poikki, että iltakävely kaupungilla jäi tekemättä. Jano oli kova ja hotellin hana vesi niin kamanlann hajuista ja makuista että huh-huh. . . pakko sitä oli juoda koska en jaksanut kävellä respaan ostamaan pullovettä.

Perjantaina aamiaisen jälkeen suunnattiin Gotlannin eteläosiin ja kävimme Gotlands Spinneri. 


 

 

Oratuomea kasvoi joka puolella tienvarsilla.

Ja villitulppaania keltaisenaan, sekä kaupungin puistoissa että maaseudun nurmilla.


Lounas nautittiin Holmhällar pensionatissa. Savustettua lohta, perunaa, porkkanaraastetta ja herneitä. Ihan maukasta.


 

Raukkeja oli rannalla mutta en sinne asti ehtinyt kävellä, tällaisen "mikälie bunkkerin" näin.


Tuolta sitten eniten odottamaani paikkaan Ansarve Farm 'ille. Olin kevään seurannut heitä ja karitsoita. Valtava lauma lampaita olikin tässä läheisellä pellolla, niitä on lisää toisaalla. Täällä olikin meille katettuna ruusukupit ja maukkaita leivonnaisia, siis tyypillinen ruotsalainen Fika!

 







 

Lauantaina ensin villapesulaan, ruotsin suurimpaan Ullkontoret. Opastus oli erinomainen ja paljon tietoa saimmekin, mm. koneiden matkasta espanjasta  . .  muutama sattumus oli matkalla mutta niistä selvisivät ja loppu hyvin kaikkki hyvin.

Paljon villapaaleja ja häkkejä, puhdasta ja pestävää villaa. Monta konetta villat käyvät läpi kunnes ovat valmiita kehräämöille.






Ehdottomasti paras oli tämä suuren suuri villakasa johon oli lupa kaatua! Kun en ihan uppeluksiin mennyt niin vielä vähän käsillä kahmaisin villaa päälleni. Ylös nouseminen olikin sitten haaste sinänsä, tietysi kuvausassistentti senkin ikuisti!




Tuolta ajoimme huomattavasti pienempään laitokseen, Stenkyrka Ullspinneri. Pikkukehräämö, jossa paljon käsityötä ja kuvauskieltp yrityssalaisuuksien varjelemiseksi. Myymälänsä oli aika sekava ja paljon muita kuin heidän omia tuotteitaan, mm. saksalaisia harjoja.

 

Vielä päivään mahtui matka pohjoiselle Fårön saarelle. Siellä lounas, joka oli perinteistä gotlantilaista ruokaa: paistettua pekonia, keitettyjä perunoit ja sipulikastiketta. Pekoni oli sellaista ruokaisampaa leveämpiä siivuja kuin normi aamiaispekoni. Tämä oli monelle syömätön paikka mutta mulle maistui hyvin.


 

Sitten raukkeja katsomaa. Oli ne suuria ja ihmeellisiä, kiva nähdä niin monesta dekkarista tutuiksi tulleet muodostelmat. Mä kuvasin kaukaa koska en taaskaan olisi ehtinyt lähelle menemään, mutta . . . no can do. Siispä kuvasin makrolla maastosta pienen kukan.








 

Illalla hotellin aulassa Eurovision kisakatsomo, johonka Hanna oli tuonut kivasti rekvisiittaa.


 

Sunnuntaina aamusta lähtö takaisin mantereelle ja Tukholmaan. Siellä aikan kului kahdessa kahvillassa, toisessa söin Damsugaren ja toisella Budapestin. Hyviä leivareita molemmat.

Ostokset ovat maltilliset: yksi vyyhti gotlannin villaa, Uskolle karvalelu, paikallista Sinivatukka-hilloa = Salmbär sylt, pari silmukkamerkkiä ja laventelituoksupussukka. Sukat, jotka eivät tulleet kuvatuiksi ja laivalta Anthon Berg marsipaania

Vielä Visbystä muutama kuva: 

 

Merenkulkulaitoksen talo

Visbyn vankila


















 

Reissu oli ihan ok mutta aikas raskas mulle kun tuo liikkuminen on niin hidasta, paljon jäi kokematta, näkemättä ja maistamatta.

KS 

 

 

 

8 kommenttia:

  1. Kiva matkakertomus. Visby koettu, keskiaikamarkkinat, saarikierros hyvän matkaoppaan kanssa, luonto, ihanat puistot ja ruusut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vielä ei ollut ruusujen aika. Jos vielä tuonne matkustan niin se täytyy ajoittaa ruusuihin. Kuvien perusteella ne on nähtävyys.

      Poista
  2. Kivat reissukuvat ja mukava postaus. Oli varmasti kiva ja monipuolinen reissu. Kyllä on kaunista.

    VastaaPoista
  3. Mukava reissu! Paljon ehdit nähdä, vaikka liikkuminen on hitaampaa. Kiitos reissun jakamisesta!

    VastaaPoista
  4. Kiitos kuvista. Ullrike by Ankin Anki on järjestänyt teille mahtavan ohjelman; paljon nähtävää, koettavaa ja syötävää.

    VastaaPoista
  5. Hieno reissu teillä ollut! Kiva, kun laitoit paljon kuvia. Vähän kuin olis itsekin saanut olla mukana. Yksi asiakkaistani oli myös siellä ja kertoi reissun olleen hieno.
    Ai juu: Luetko dekkareita? Rouva Cadellin lankakauppa oli aikas jännittävä. Lisäks siinä oli ihan asiallisesti kaikki neuletermitkin. En kuitenkaan aio ottaa oppia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dekkareiden suurkuluttaja kiittää vinkistä. Just luin ei-dekkarin: Suolavedet /Wilhelmiina Palonen. Se oli hieno kuvaus elämästä karussa saaristossa. Piti mielenkiinnon yllä koko tarinan ajan.
      Ai oli sun asiakas reissussan. Mua niin harmittaa kun en tiedä ketä kaikkia oli mukana, ei esitelty eikä ollult mitään osanottajalistaa tms. Olis kiva katsoa muidenkin kuvia ja juttuja, siis IG:ssa kun eihän kukaan niistä varmaan mitään blogia pidä.

      Poista
    2. No niin, tuo on ensimmäinen osa kolmesta, mutta se on äänikirja, eli ei mun laitteistolle. Mutta tuo Samuli Laiho on kirjoittanut monta dekkaria, jotka ovat kirjoina eli sain kuitenkin hyvä vinkin, eikun kirjastoon huomenna, kun se on suljettu 6-8.6.

      Poista

Kiitos kommentistasi.