maanantai 12. joulukuuta 2005

Nalle

(Edit: päivityksen syy on vaihdettu nallen kuva päivänvalossa)

Juureni
ovat egyptissä, jossa kasvatetaan maailman laadukkainta puuvillaa.
Sieltä pellolta puuvilla on monen mutkan kautta matkannut Norjaan,
jossa Sandnes Uldvarefabrik on valmistanut Mandarin Petit lankaa.
Sitä oli helsinkiläisessä lankakauppa Menitassa myytävänä
montaa eri väriä mutta minä halusin olla kauniin vaalean ruskea,
sellainen pikkukarhun värinen, ja niin lanka päätyi tähän kotiin, jossa
minut valmistettiin.

Vaan minustapa tulikin niin iso, olen 30
cm pitkä ja 32 cm paksu, ettei yksi kerä riittänyt ja piti ostaa
toinen, tällä kerralla Priimasta.
Työvälineenä oli numero 2.5 virkkuukoukku ja loppuvaiheessa minua pisteltiin ompeluneulalla.

Valmistusohje löytyi Novita 2/2001 lehdestä. En kuitenkaan ole just
sellainen vaan sovellettu versio. Se nalle oli raidallinen, niinkuin
vaatteet olisi päällä.

Valmistamiseeni kului aika paljon aikaa, ja näin monta irto-osaa tarvittiin.




Kaikki osani saivat sisälleen Lennol täytevanua.
Se on pehmeätä ja kimmoisaa, sain oikein hyvän pullean masun siitä. Ai
niin, korviin ei laitettu mitään, eihän sitä kuule jos on hötöä korvat
täynnä.

Pikkuhiljaa muotoni alkoi hahmottua ja lopulta kaikki
osat oli ommeltu kiinni ja olin jo itseni näköinen. Paljas naama oli
kyllä aika lailla karhuhaamun näköinen! Mustalla langalla minulle
ommeltiin nenä ja suu. Se teki hieman kipeätä kun suuta piti muotoilla
ja nenääkin pisteltiin monta kertaa.

Kauhein koettelmus
olivat silmäni. Voi sitä tuskaa ja hammastenkiristystä. Ensin meinasin
saada ruskeat silmät mutta ei ne olleet hyvät, miten nyt ruskealla
nallella olisi ruskeat silmät, pöh. Ne raastettiin pois ja kokeiltiin
mustia kuten nenäkin, ja vielä sininen iiriskin kokeiltiin.  Ei,
ei hyvä sekään. Taas silmä pois, onneksi nyt oli kärsittävä vain yhden
silmän purkaminen.

Lopulta valmistajani kuuli kuiskutukseni
ja ymmärsi, että siniset ne pitää olla. Nyt sujui se neulalla
pistelykin paremmin kun noiden väärien värien kanssa oli silmän malli
tullut harjoiteltua. Huokaisin helpotuksesta kun lopulta olin valmis
nalle.
Vielä tuo kyllä keksi kokeilla josko minulle sopisi rusetti
kaulaan, vaan siihen en enää suostunut. Tämmöseen kaulaan ei mitään
rusetteja ja hörhötyksiä laiteta.





Nyt
saan pari yötä olla täällä vanhaherra Nallen ja Mamimus Cultimus
-nallen kanssa ja oppia heiltä nallemaisia kepposia ja lohdutussanoja.
Jo näin alkutaipaleella, olen ymmärtänyt, että nallet joutuvat paljon
lohduttamaan omistajaansa.

Täytyykin kysyä Nallelta onko
matkustaminen pelottavaa. Nallehan on matkustellut paljon. Minä
nimittäin matkustan lentokoneella Englantiin asti pienelle pojalle.
Vähän jännittää se lentokone ja uusi isäntä. No, eiköhän me toimeen
tulla. Pitäisiköhän kuitenkin ottaa mukaan hieman tuota vanua, voisi
sitten laittaa sitä korviin jos se isäntä äityy kovasti huutamaan.
Saankohan minä sitten jonkun englantilaisen nimenkin?

KS

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi.