torstai 24. maaliskuuta 2011

Retropusero


No nyt vihdoin ja viimein saatte nähdä puseron valmiina ja päälläni! Virpi jo kommentoi, että mä vaan  juoksen kaupungilla ja lankakaupoissa eikä kuvaa puserosta jouda tulemaan;) Mä olin nytkin kaupungilla ja lankakaupassa: Sypressissä  käväistiin Veen kanssa. Kyllä siellä Bockin talossa on niiiiin paljon kaikkea kaunista, suosittelen käymään siellä.

Ai, mä vaan jaarittelen, heh. Puseron kuvauksen suoritti Vee, joka myös keksi hyvän kuvauspaikan. Se on Opintoputki Kaisaniemessä.



Lanka: Brilliant, 42 % puuvilla, 58 % viskoosi (Schachenmayr nomotta/ Idena)  450 grammaa

Puikot: Addit 3.5

Malli: ihan tavallinen peruspusero, omilla mitoilla, mallitilkusta laskettu silmukat. Vyötäröllä muutaman silmukan kavennus/lisäys, ettei ole ihan laatikko. Hihat kyynärpäämittaiset kun tykkää lyhyistä hihoista. Koko onnistui just eikä melkein.

Aiemmin kun näytin kuvan puserosta kylvetettynä kuivumassa muotoonsa, niin Virpi kommentoi:

"Mä ihailen sitä, et jaksaa pingotella noita neulottuja kappaleita... Mä oon aina niin innoissani, et ompelen heti vaan saumat kasaan ja pusero päälle...."

Just joo, voihan sen noinkin tehdä mutta ei tätä neuletta! Lanka on niin liukasta ja kappaleet oli rullalla, että ei tätä olisi koskaan saanut ommeltua jos en olisi tehnyt kunnollisia esivalmisteluja. Kostutus tai uppokastelu/höyrytys ja muotoilu (mikä millekin neuleelle on sopivin tapa) kannattaa tehdä. Silmukat asettuvat ja pienet epätasaisuudet käsialassa tasoittuvat yms. ja sauma on todellakin helpompi ommella kun reuna ei ole rullalla. Loppujen lopuksi tuo on pieni työ ja vaiva kun on ensin neulonut kappaleet, ei ole mitään vitsiä hosua viimeistelyssä.

Neuloin tämän kiltisti kappaleina, koska tällä langalla on ihan oma tahtonsa ja pelkäsin neuleen alkavan kiertää jos olisin tehnyt sen pyörönä. Nyt lopputulos on hyvä, ellei jopa erinomainen, juuri sellainen kuin visioni oli. Mukava ja kevyt päällä. Poikkiraidat - leventääkö ne? Hah ja pah, se käsitys joutaa romukoppaan!

Tää on otettu ilman salamaa ku siellä "putkessa" näytti, että olis ollu parempi näin mutta eipäs vaan ollutkaan kun kuvat koneelle laitoin.


KS

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi.